2023-CRP: Rady pro vnitřní hodnocení – praxe, rozvoj a organizace ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** V roce 2023 se Odbor kvality vzdělávací činnosti a akreditací RUK podílel na řešení Centra rozvojového projektu RVH – PRO:Rady pro vnitřní hodnocení – praxe, rozvoj a organizace. An praxí a další rozvoj činnosti rad pro vnitřní hodnocení. Jedním z výstupů projektu, na kte celkem 15 českých vysokých škol, byla i metodická doporučení, která by měla sloužit jako o rady pro vnitřní hodnocení ustavovat nebo jejich činnost dále rozvíjet, a to jak z hledisk fungování, tak z hlediska celkového rozvoje kultury kvality na dané instituci. Přehled metodických doporučení je uveden níže. Zároveň při tom platí, že ačkoliv jsou form rovině, jejich případné využití musí být vždy zvažováno s ohledem na situaci a potřeby dan • Složení rady • Zázemí a podpora • Vymezení působnosti • Schvalovací a hodnotící procesy • Komunikace ****************************************************************************************** * Metodická doporučení ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Složení rady *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ 1. Zvolit vhodný počet členů rady ------------------------------------------------------------------------------------------ VŠ by s ohledem na svou velikost měla zvážit náročnost a objem práce, která se od členů ra měla správně rozvrhnout jejich celkový počet. Je při tom třeba zohlednit skutečnost, že čl orgánu může pro jednotlivé členy představovat značnou pracovní zátěž. Tato zátěž však nevy z počtu studijních programů, nýbrž také z celkového nastavení fungování rady v kontextu da komisí apod., na které může být část objemu práce delegována. ------------------------------------------------------------------------------------------ 2. Zohlednit oborové a další zastoupení ------------------------------------------------------------------------------------------ Složení rady by mělo zohledňovat oborovou profilaci dané vysoké školy, a to s ohledem jak činnost, tak na tvůrčí činnost (a s nimi související činnosti). S ohledem na stávající sys institucionální akreditace je při tom třeba pracovat s oblastmi vzdělávání. ------------------------------------------------------------------------------------------ 3. Zvážit potřebu vnitřního členění ------------------------------------------------------------------------------------------ Zejména v případě méně početných rad se vnitřní členění neukazuje jako potřebné. V případě členů je však na místě zvážit, zda k lepšímu fungování rady nepřispěje rozčlenění na oboro orientované panely, pracovní skupiny, komise apod. ------------------------------------------------------------------------------------------ 4. Nastavit roli studujících ------------------------------------------------------------------------------------------ Role studujících by měla být nastavena tak, aby se studující v rámci rady, která je primár akademiků, cítili komfortně. Jejich role by měla být předem definovaná a jim samotným sroz by zároveň měla fungovat tak, aby se s perspektivou a vstupem studujících při řešení jedno automaticky počítalo. ------------------------------------------------------------------------------------------ 5. Zvážit zapojení externích členů ------------------------------------------------------------------------------------------ Rada by měla být nastavena tak, aby součástí jejího posuzování byl vždy také externí pohle možností je začlenit externisty přímo do rady jakožto její plnohodnotné členy. Při volbě t je pak na zvážení, zda má jít o akademiky z jiných VŠ či rovněž o odborníky z praxe apod., vyplývat z profilace dané VŠ. ------------------------------------------------------------------------------------------ 6. Definovat střety zájmů ------------------------------------------------------------------------------------------ VŠ by v rámci svých vnitřních předpisů a opatření měla zanést pravidla, která v rámci fung vyloučí střet zájmů. Jednak lze omezit již samotnou možnost členství v radě s ohledem na n univerzitní a fakultní funkce. Vedle toho je pak třeba definovat omezení související s hla popřípadě projednáváním záležitosti, kdy člen rady může být ve střetu zájmů na základě pří fakultě, studijnímu programu či na základě jiného kritéria. ------------------------------------------------------------------------------------------ 7. Nastavit obměňování členů ------------------------------------------------------------------------------------------ VŠ by měla zvážit, zda členy obměňovat najednou, nebo po částech, a to zejména s ohledem n udržování kontinuity fungování rady. Obměňování by pak kromě toho mělo zohledňovat oborovo VŠ tak, aby všechny základní obory byly v radě zastoupeny. ------------------------------------------------------------------------------------------ 8. Nastavit onboarding nových členů ------------------------------------------------------------------------------------------ V návaznosti na obměňování členů rady by VŠ měla zvážit postup, jakým jsou noví členové uv funkce. Jako možné optimální řešení se ukazuje kombinace základního materiálu, který si ka individuálně nastudovat, s možností osobního uvedení/zaškolení. ------------------------------------------------------------------------------------------ 9. Zvážit odměňování členů ------------------------------------------------------------------------------------------ S ohledem na náročnost funkce by daná VŠ měla zvážit, jak v jejím případě nastavit finančn členů rady, pro které členství v radě může znamenat značnou pracovní zátěž. V tomto ohledu preferované odměňování na základě objemu vypracovaných posudků, zhodnocených studijních pr *========================================================================================= * Zázemí a podpora *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ 1. Vybudovat administrativní aparát ------------------------------------------------------------------------------------------ S ohledem na potřeby provozu rady a celkový objem práce, který zpravidla souvisí s počtem programů, by daná VŠ měla mít vybudovaný odpovídající administrativní aparát – pozice taje příslušné administrativní oddělení –, který radě poskytne podporu po administrativní a org také po analytické stránce. ------------------------------------------------------------------------------------------ 2. Vytvořit součinnost mezi fakultním a univerzitním aparátem ------------------------------------------------------------------------------------------ Nejen v případě větších vysokých škol se ukazuje jako potřebné nastavit spolupráci mezi fa rektorátním administrativním aparátem tak, aby administrativní a metodické kroky spojené s materiálů byly na jedné straně správně adresovány, ale zároveň probíhaly v součinnosti. Na se při tom objevuje praxe fakultních koordinátorů, které v tomto ohledu tvoří hlavní konta straně fakult (tuto funkci rovněž může zastávat fakultní studijní oddělení apod.; vhodnějš se taková kontaktní osoba může plně věnovat administrativě řízení kvality a není přitom vy agendami). ------------------------------------------------------------------------------------------ 3. Zajistit a rozvíjet technické zázemí ------------------------------------------------------------------------------------------ Spolu s rozvojem administrativního aparátu by VŠ měla rozvíjet také příslušné technické-IT bude administrativní a analytickou činnost spjatou s jednotlivými agendami rady podporovat elektronické zázemí, včetně podpory analytických funkcí, v případě rady a administrativní přispěje k zefektivnění práce. ------------------------------------------------------------------------------------------ 4. Zajistit průběh zasedání s ohledem na jeho délku ------------------------------------------------------------------------------------------ Zejména s ohledem na možnou délku jednotlivých zasedání je třeba zajistit jednáním takové členům rady poskytne dostatečné podmínky pro jejich práci. Toto zázemí se však nemusí týka členů rady, ale případně i hostů, zejména těch z fakult, kteří mohou být na jednání pozván ohledem na objem práce třeba zvážit periodicitu/délku zasedání. *========================================================================================= * Vymezení působnosti *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ 1. Nastavit součinnost s dalšími orgány, komisemi apod. ------------------------------------------------------------------------------------------ Řídící funkce, která je radě zákonem o VŠ přidělena, pokrývá velký objem činností celé VŠ. velikost a možnosti rady se nabízí, aby rada v rámci svých agend či jejich části spoluprac univerzitními a případně fakultními orgány, komisemi apod., které budou vykonávat a zajišť procesy a jejich dílčí kroky tak, aby se sama rada mohla v souladu s požadavky ZVŠ soustře řídící/rozhodovací/schvalovací/kontrolní funkci. ------------------------------------------------------------------------------------------ 2. Vymezit prostor pro koncepční a další otázky ------------------------------------------------------------------------------------------ Vedle běžného provozu, který u většiny rad tvoří zejména agenda studijních programů, respe a hodnocení těchto programů, by rada měla najít prostor také pro diskusi a řešení koncepčn dalších témat, která z běžného provozu vybočují.Jedním z možných způsobů, jak z běžného pr získat více prostoru pro diskuse, mohou být výjezdní zasedání. *========================================================================================= * Schvalovací a hodnotící procesy *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ 1. Rozlišovat fáze posuzovacího procesu ------------------------------------------------------------------------------------------ Zejména v případě posuzování nových studijních programů se doporučuje rozlišovat fáze jeji tak, aby byl nejprve schválen záměr, u kterého se posuzování soustředí zejména na strategi posléze samotný návrh studijního programu, u kterého už probíhá standardní posuzování kval ------------------------------------------------------------------------------------------ 2. Vytvářet transparentnost a konzistentnost rozhodování ------------------------------------------------------------------------------------------ Způsob, jakým rada posuzuje a rozhoduje jednotlivé otázky a návrhy, by měl ze strany fakul a mělo by být zřejmé, jak jsou kritéria posuzování vycházející ze standardů či jiných vých strategické záměry apod.) na jednotlivé případy aplikovány, aby fungování a rozhodování ra fakulty transparentní a konzistentní (předvídatelné). ------------------------------------------------------------------------------------------ 3. Nastavit pravidla pro zapojení externistů ------------------------------------------------------------------------------------------ Rada by měla mít možnost využívat pro svoje rozhodování externisty. VŠ by proto měla mít n mechanismy, na základě kterých jsou externisté jakožto konzultanti, hodnotitelé apod. vybí ------------------------------------------------------------------------------------------ 4. Mít připravený harmonogram a časové lhůty ------------------------------------------------------------------------------------------ Jak v případě schvalování návrhů SP, tak v případě hodnocení uskutečňovaných SP by měl být předstihem připravován harmonogram, na základě kterého se budou orientovat jak fakulty, ta aparát a samotná rada. Zároveň by měly být předem stanoveny přiměřeně dlouhé časové lhůty které jednak radě a případně administrativnímu aparátu dají prostor pro řádné zpracování a předkládaných materiálů, ale zároveň fakultám poskytnou garanci termínu, do kterého její ž daných podmínek posouzena. *========================================================================================= * Komunikace *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ 1. Rozlišit roviny komunikace ------------------------------------------------------------------------------------------ V rámci VŠ by mělo být vnitřně nastaveno, v jakých záležitostech a s kým komunikuje předse rady, členové rady a administrativní aparát tak, aby jednotlivým aktérům bylo zřejmé, na k obracet. ------------------------------------------------------------------------------------------ 2. Nastavit a rozvíjet možnosti osobního kontaktu ------------------------------------------------------------------------------------------ Rada by měla hledat způsoby, jak výsledky svojí práce osobně komunikovat se zástupci fakul často využívaných možností je účast zástupců fakulty na jednání rady, která je žádoucí zej případech, kdy se předpokládá, že rada ze strany fakulty bude potřebovat dodatečné vysvětl rada předpokládá negativní stanovisko. S ohledem na časové možnosti zasedání je případně m setkání uskutečňovat v jiných formátech (zvláštní jednání se zástupci rady apod.). Osobní rámec zasedání by však měla mít mandát ze strany předsedy/místopředsedy rady. ------------------------------------------------------------------------------------------ 3. Zdůvodňování rozhodnutí ------------------------------------------------------------------------------------------ Rozhodnutí rady by v maximální možné míře měla být doplňována zdůvodněními, na jejichž zák rozhodnutí pro fakulty srozumitelná. V případě vytýkaných nedostatků by ze zdůvodnění mělo čem a jak má fakulta případně zjednat nápravu. ------------------------------------------------------------------------------------------ 4. Informovat o opravných prostředcích ------------------------------------------------------------------------------------------ Fakulty by rovněž měly být informovány o tom, zdali a jakým způsobem se vůči rozhodnutí ra ------------------------------------------------------------------------------------------ 5. Vytvořit si systém zpětné vazby ------------------------------------------------------------------------------------------ VŠ by měla zvážit vytvoření systému zpětné vazby, na základě kterého bude rada a administr získávat zpětnou vazbu od fakult. VŠ a administrativní aparát by zároveň měl sbírat zpětno členů rady. Sběr zpětné vazby by měl probíhat pravidelně a kontinuálně tak, aby na jeho zá fungování rady a administrativního aparátu průběžně zlepšovat.