Souvislosti ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Systém zajišťování a hodnocení vzdělávací činnosti na Univerzitě Karlově (UK) vznikal s oh trojí kontext – zaprvé kontext mezinárodní, dále kontext české legislativy a konečně také institucionální kontext UK. *========================================================================================= * Mezinárodní kontext *========================================================================================= V mezinárodním kontextu je systém kvality vzdělávací činnosti UK třeba chápat v souvislost konceptů zajišťování a rozvoje kvality (quality assurance, quality enhancement) a kultury culture), které jsou na UK v souladu s evropskými standardy dlouhodobě rozvíjeny. Přesněji představovaný systém pochopitelně vychází ze základních principů zajišťování kvality, jak v příručce European Standards and Guidelines for Quality Assurancein the European Higher E (ESG 2015). V této souvislosti zároveň platí, že UK zároveň čerpá z praxí a zkušeností mno univerzit zejména pak těch partnerských působících v alianci 4EU+. *========================================================================================= * Národní kontext *========================================================================================= Tento systém je zároveň třeba vnímat v kontextu českého legislativního prostředí, konkrétn institucionální akreditace, která byla zavedena novelou Zákona o vysokých školách v roce 2 Karlově byla jako vůbec první české vysoké škole udělena Národním akreditačním úřadem (NAÚ Vysokoškolský zákon stejně jako soubor s ním souvisejících předpisů tak nastavil základní ve kterých se české vysoké školy mohou pohybovat. *========================================================================================= * Institucionální kontext *========================================================================================= Konečně ovšem nelze opomenout ani kontext institucionální, který představuje prostředí UK sedmnácti fakultami, dalšími součástmi a orgány univerzity. UK tak tvoří velmi specifické prostředí, které je postaveno na jednotě v rozmanitosti, již univerzita jako celek tvoří a potenciál.  Odpovědnost spojená s institucionální akreditací byla výrazným impulsem pro to, aby UK svů způsob vnitřního hodnocení dále rozvíjela. S tím byly spojeny i klíčové institucionální zm středu stojí vznik Rady pro vnitřní hodnocení [ URL "https://cuni.cz/UK-8096.html"] , kter tak, aby dovedla posuzovat studijní programy napříč celou univerzitou s ohledem na rozmani specifika. Spolu s tím musela být vybudována také příslušná administrativně organizační po Rektorátu, kterou zajišťuje Odbor kvality vzdělávací činnosti a akreditací [ URL "OKVA-6.h toho byly navšech fakultách zavedeny pozice fakultních koordinátorů [ URL "OKVA-51.html "] kvality vzdělávací činnosti, které pro celý systém představují oporu na fakultní úrovni. Na tomto základě jsou pak zabezpečovány dva hlavní procesy zajišťování a rozvoje kvality v z nich je proces akreditací [ URL "OKVA-12.html "] , který spočívá v posuzování a schvalov programů v rámci návrhů na udělení či opětovné udělení oprávnění k uskutečňování v rámci i akreditace, či případně schvalování a posuzování návrhů studijních programů, které dostává Národní akreditační úřad. Druhým procesem je proces průběžného hodnocení [ URL "OKVA-14.ht pravidelně procházejí všechny dříve schválené programy a který se zaměřuje na sledování a způsobu, jakým jsou tyto programy uskutečňovány. Jinými slovy, představovaný systém je výsledkem snahy zasadit mezinárodně ustavené princip zajišťování kvality jednak do českého legislativního kontextu, definovaného zejména vysoko zákonem a v něm obsaženým konceptem institucionální akreditace, a jednak do specifického i prostředí Univerzity Karlovy. Správce stránky: Jakub Homolka